Recenze: Neviditelný život Addie LaRue

Máte chuť se na chvíli odreagovat od reality příběhem, který vás pohltí a vyplivne ve chvíli, kdy jste rozhodnutí ho za žádnou cenu neopustit? Pak odhoďte všechny předsudky (máte-li nějaké) vůči fantasy literatuře a nechte si unášet životem Addie LaRue.

Nechce to, co by měla chtít

Píše se rok 1698 a náš příběh začíná ve vesničce Villon-sur-Sarthe ve Francii. Addie je malá holčička, která bezmezně miluje svého otce, jeho truhlářskou práci i svůj vlastní život. Věří, že má celý svět před sebou a čeká ji mnoho fascinujících dobrodružství. Jenže jednoho dne dospěje a její rodiče, tedy zejména matka, si pro ni přejí jen jedno jediné – aby se dobře vdala, založila rodinu a měla vlastní dům, o který by se mohla starat.

Nikdy se nemodli k bohům po setmění

Addie ale o takovém životě nechce ani slyšet. Nechce se uvázat k jednomu místu, k jednomu domu, k jedné vesnici, když venku je svět tak veliký a rozmanitý. Není jí to však nic platné. Svatba se blíží, do obřadu zbývá pár minut. Co teď? Pak si ale vzpomene na Estele, svou vrbu a spřízněnou duši, která patří všem a zároveň nikomu. Estele uctívá staré bohy, ale vždycky své chráněnce Addie vštěpovala, aby se nikdy nemodlila k bohům po setmění.

Má to svůj opodstatněný důvod. Od bohů, kteří se živí tmou, nemůže člověk čekat nic dobrého. Jde jim jen o vlastní prospěch. Ale Addie je zoufalá, nechce skončit jako něčí manželka. Udělala by cokoliv, jen aby svůj život teď hned mohla změnit. Zbývá jí už jen pár minut, pak bude navždy všechno ztraceno.

Jen jeden člověk si ji pamatuje

A tak to udělá. Zaváže se slibem, slibem, který jí bude darem i prokletím zároveň. Získá přesně to, co chtěla, ale za velmi vysokou cenu. Chtěla volnost, má ji. Chtěla poznat celý svět, má možnost. Chtěla nikomu nepatřit, nikomu nikdy patřit nebude. Má všechen čas světa, je nesmrtelná, ale jakmile ji lidé spatří, záhy na ni zapomenou. Zapomene na ni rodina, přátelé a zapomínat budou všichni lidé, se kterými se kdy setká. Tisíckrát se může zamilovat, ale není jí to nic platné. Muže, které má ráda, se ráno vedle ní probudí a budou se ptát, co tam dělá. Nevzpomenou si na nic z toho, co se událo večer předtím. Jen Addie si pamatuje. Pamatuje si všechno. První i druhou světovou válku, významné malíře, kteří ji malovali, ale nepamatují si to. Spisovatele, které inspirovala, muzikanty, kterým napovídala text, jenž mají zpívat. Nikdo z nich si ji nebude pamatovat. Až na jednoho muže-boha, Luca, který ji proklel. A toho k smrti nenávidí.

Nic není nemožné, ale není to osud

Pak ale přijde den, kdy se všechno změní. Addie má pocit, že Luc ve svých plánech udělal chybu. Už tři sta let chodí po zemi, cestuje, sleduje mnohé osudy a najednou se objeví někdo, kdo si ji pamatuje. Skutečně. Když v onom osudném newyorském knihkupectví muž jménem Henry vysloví větu: „Já si tě pamatuju,“ má Addie pocit, že to nemůže být skutečné. Ale je to skutečné. A ona si to nechce nechat vzít. Bojí se, že Luc zjistí, že na světě přeci jen kromě něj existuje někdo, kdo si ji pamatuje, a všechno zničí.

Ovšem plány temných bohů jsou propletenější a tajemnější, než se na první pohled může zdát. Všechno je pomíjivé, všechno jednou skončí, ale něco či někdo přeci jenom zůstává.

Neviditelný život Addie LaRue není jen obyčejný milostný román odehrávající se v současnosti a zároveň v minulosti. Není to obyčejný fantasy příběh o mladé ženě, která chodí světem, nestárne a umí snad všechny řeči, které existují. Tohle je Neviditelný život Addie LaRue.

Pohádka pro dospělé

Victoria Schwab (1987) je americkou spisovatelkou, autorkou knih pro děti a mládež. Tohle ale není kniha pro děti, tohle je pohádka pro dospívající a dospělé. Pohádka, kde chybí draci a princezny, zato je plná lží a nenávisti. Ale nejen to. Ve správné pohádce má být také dobro a láska. A obojího je tu skutečně hodně. Dokonce i v této pohádce si musí Addie vybrat mezi dobrem a zlem a nebude to lehký výběr. Protože někdy věci nejsou takové, jakými se zdají být.

Pořád nejste přesvědčeni o tom, že byste si knížku měli přečíst? Pak už vám řeknu jenom jedno – budete litovat, když ji neotevřete na první stránce a nezačnete číst. Tohle není fantazie, tohle je příběh, který se možná někde mezi námi odehrává. A všichni si to budeme přát.

Knihu Neviditelný život Addie LaRue vydalo Nakladatelství Slovart v roce 2021.