Recenze: Ženy, které potřebují muže

Vztahy mezi muži a ženami bývají komplikované. A v povídkách Dory Čechové tomu není jinak. Ženy zde nepůsobí jako svébytné osoby, které se bez problémů obejdou bez mužských protějšků. Naopak jsou s nimi silně svázané.

Pro silné ženy není v knize místo

Na první pohled se dokonce může zdát, že jsou hlavní hrdinky křehké, submisivní, ty, které si nedokážou poradit a jejich muži s nimi mají jen samé problémy. Některé ženy zase umí jednat bez jakékoliv empatie a citu. Tím se kniha velmi odlišuje od těch, které jsme zvyklí na české literární scéně vídat. Ženy-spisovatelky často vykreslují ženy jako hrdinky, neohrožené dobyvatelky svých cílů. Samozřejmě i v této knize se najdou ženy, které z konceptu Dory Čechové vybočují, ale jde jen o výjimky.

Ztráty z minulosti

Vyprávění sahá až do dob minulého režimu a k emigraci. Každá povídka začíná nevinně, ale během pár řádků se čtenář ocitne v nerovnovážném vztahu mezi dvěma osobami, které čeká nelehké období. Chystá se nějaký zlom. Situace se vyostřují. Přesto v knize nenarazíte na jedinou situaci, při níž byste tajili dech v očekávání nadcházejícího. Takhle to v této knize nechodí. Zlomové okamžiky se plazí potichu jako had, který v určité chvíli zaútočí.

Rusko je její druhý domov

Dora Čechová (1971) se narodila, jak se dočtete ve všech jejích zveřejněných životopisech, ve vlaku mezi Moskvou a Prahou. Její otec je totiž Rus a Rusko vždy ráda pravidelně navštěvovala. Vystudovala konzervatoř Jaroslava Ježka, kde se zaměřila na tvorbu textu a scénáře. Svého času také pobývala v Sergiev Posadu nedaleko Moskvy, v rodině, která byla spřízněná s Dušanem Petrovičem Makovickým, osobním lékařem spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého. V roce 2012 jí vyšla první sbírka povídek Nechtěl jsem být Leninem. V roce 2015 vydala povídkovou knihu Padaná letní jablka. Její zatím poslední sbírka Ženy, které potřebují muže vyšla v roce 2021.

Její osud rozpolcené osobnosti mezi Českem a Ruskem se odráží i v jejích textech. Neustále se v nich prolínají strastiplné lidské osudy, emigrace, láska i bolest.

Kniha Ženy, které potřebují muže vyšla v nakladatelství Labyrint v roce 2021.