KulturaRozhovory

Jakub Svoboda: „Žít obklopený uměním člověka obohacuje, inspiruje nebo třeba i uklidňuje.“

Projekt 100ks.cz je u nás vcelku unikátem. Jde o platformu, která nabízí online kurátorsky vybrané tisky a originální díla od současných českých umělců. Koho tedy už nebaví plakáty ze švédského nábytkového řetězce nebo hobby marketů, má šanci si na zeď pověsit skutečné umění. A to i za částky, které jsou dostupné téměř všem. Proč se ale vůbec obklopovat uměním a jak si vybrat svůj první tisk, když jste stále ještě sběratelstvím umění netknutí? Na to jsem se zeptala Jakuba Svobody, který projekt založil v roce 2021.


Jak vybíráte umělce do svého projektu 100ks.cz? Teď se neptám na to, že máte své externí kurátory, ale spíše na to, jaké podmínky, kritéria musejí umělci splňovat, aby se dostali na vaši platformu.

Ono to spolu úzce souvisí. Aby se umělci dostali na naši platformu, musí už být v hledáčku kurátorů, se kterými spolupracujeme. Tzn. museli většinou projít některou z uměleckých vysokých škol a mít za sebou výstavy v respektovaných galeriích. Musí se v podstatě dlouhodobě a intenzivně věnovat své profesionální umělecké kariéře.


Mohu si i jako člověk, který se nikdy nezajímal o umění, koupit nějaký tisk, aby to pro mě mělo užitek? Proč bych si tisk vůbec měla kupovat?

Určitě můžete. Žít obklopený uměním člověka obohacuje, inspiruje nebo třeba i uklidňuje. Mít na stěnách něco, za čím stojí konkrétní český umělec se svou specifickou estetikou a pohledem na svět, se nedá srovnávat s tím, když si na stěny pověsíte byť třeba pěkný designový plakát, který má ale na stěně další milion lidí. Ty emoce jsou prostě jiné. A proč tisk? Protože je to nejsnadnější a nejdostupnější způsob, jak s uměním začít.


Podle čeho si může člověk svůj první tisk vybrat, když nemá představu, jak se vůbec takové tisky nebo originály vybírají?

Čistě podle toho, co se mu líbí, jak na něj co působí, co ho baví, nebo třeba jaký malíř je mu sympatický. O ničem jiném by to být nemělo. Všichni autoři, se kterými spolupracujeme, patří mezi současnou špičku, takže nemůžete sáhnout vedle.


Ve svém portfoliu máte i originální díla za desítky tisíc korun. Ty si asi člověk, který se o výtvarné umění zajímá jen povrchně, nekoupí, že? Nebo ano? Co by ho k tomu mělo přimět?

Drtivou většinu originálů, které jsme zatím prodali, si koupili lidé, kteří předtím žádný originál nevlastnili. Ty důvody jsou pak podobné jako u tisků, jenom, řekněme, ve větším. Jedná se o lidi, kteří vždycky nějaké umění chtěli, jenom nevěděli, kde a jak začít. Pro člověka, který se do uměleckého světa neponoří víc do hloubky, je to navenek hodně uzavřené. A aby se měl šanci víc zorientovat, musí tomu věnovat poměrně hodně úsilí a vlastního času. A to jednoduše není cesta pro každého.


Proč bych si vůbec měla kupovat tisk, když si můžu koupit originál? Teď se spíš ptám na originály například studentů a absolventů AVU nebo UMPRUM a dalších uměleckých škol, které lze pořídit od několika set korun do nižších řádů tisíců a jednoho dne třeba budou mít několikanásobnou hodnotu.

Tisky, které prodáváme, jsou od umělců, jejichž díla už v řádu tisíců nekoupíte. Tisk si koupíte za zlomek ceny, kterou byste musela dát za originál. Je to cesta, jak dostat k lidem na stěny i umění, které bylo doteď v podstatě vyhrazené jenom pro sběratele. Zároveň kupujete tisk od opravdu etablovaného umělce – víte, že jste si domů pořídili věc, která třeba ještě před týdnem visela ve velké galerii, a toho umělce si váží i lidé z branže. Ale zároveň nikoho nechci odrazovat od nákupu originálů od nejmladších umělců. Je to určitě skvělý způsob, jak se obklopovat uměním i podpořit mladé umělce. Ale také je tomu potřeba věnovat nějaký čas navíc, což prostě není pro každého.


Máte to rozdělené tak, že tisky jsou pro nadšence do umění a originály pro ty, kdo chtějí nákupem umění své finance zhodnocovat?

Tisky jsou pro kohokoliv, kdo chce mít doma kus špičkového současného českého umění za dostupnou cenu. U originálů je to trochu složitější. Není to o tom, že by si u nás někdo kupoval originál kvůli tomu, že ho za pět let prodá se ziskem, koupí si něco dalšího a za pár let zase prodá. Spíš chce mít něco hodně unikátního, chce také zažívat pocit z malby samotné a v neposlední řadě je v tom často i trochu mecenášství. Model zhodnocení je spíš ve vnímání toho, že ta konkrétní věc má a vždycky bude mít nějakou hodnotu, což je, řekl bych, nějaký bonusový příjemný pocit. Originály máme prostě pro kohokoliv, kdo je připraven udělat další krok v životě s uměním.


Co vám osobně umění dává?

Umění mi mění život tak nějak celkem ve všem.


Není i 100 ks od jednoho tisku moc?

Myslíme si, že je to tak akorát… Vychází to i z velikosti edic jiných tisků u nás i ve světě a přijde nám to jako rozumný balanc mezi exkluzivitou a přístupností.


Digitální nebo fyzické umění? Dá se to vůbec porovnávat?

Za mě osobně určitě fyzické. Porovnávat se asi moc nedá a myslím, že obojí je pro někoho jiného. Trávím x hodin denně za monitorem, takže když zvednu hlavu, chci vidět něco fyzického okolo sebe.


Kolik originálů a tisků jste dodnes prodali?

U originálů jsme zatím na pár desítkách kusů a u tisků se blížíme hranici 1 500.


Foto: 100ks.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

FOLLOW @ INSTAGRAM