Recenze: Zbabělé zápisky z ukrajinské války

Jet na Ukrajinu, když z ní všichni prchají? Adéla Knapová je odvážná, to si o ní myslí i její kolegové, kteří s ní odmítli na Ukrajinu vyrazit. Válka není pro každého. A ještě méně je pro tři ženy, z čehož dvě neměly absolutně žádné tušení, do čeho jdou.

Jako román, který se opravdu stal

Novinářka Adéla Knapová tušila, že to nebude procházka růžovou zahradou. Ale dvě trans ženy, které cestovaly společní s ní, to braly jenom jako velké dobrodružství, které si nesmějí nechat ujít. Adéla neměla na výběr, žádný fotograf s ní jet nechtěl a ona fotografie potřebovala, tak nakonec jela s amatérkami a influencerkami. Jasně, že to nebylo jednoduché. Úvod knihy na sobě nedává znát, že půjde o reportáž z válečných míst. Spíš o jakýsi román o třech ženách, které si vzájemně vjíždějí do vlasů a víc než válka je zajímá, jak v té válce budou vypadat a co budou mít na sobě.

Blízko smrti

Ale takový je život. Protože tohle psal sám život. Adéla Knapová na Ukrajině prožila chvíle hrůzy i štěstí, naprostého zoufalství i naděje. Dokonalou tmu i obrovskou zimu. A byly i chvíle, kdy si myslela, že jí zbývá jenom pár sekund života. Jednu z kolegyň bohužel kvůli neplatnému pasu ani nepustili přes hranice, druhá se přes hranice dostala, ale nakonec se od Adély odloučila. To obě považovaly za bonus, protože už si vzájemně dost lezly krkem. Adéla se vydala dál, do skutečné války. Aby mohla psát reportáže a napsat tuhle knihu. Má 396 stran a slupnete je jako malinu. Až vám bude líto, že kniha končí. Válka nikoliv. A je vám smutno. Z války, obětí, které přinesla, i z toho, že ještě pořád pokračuje.

Adéla vyrazila na Ukrajinu jenom pár hodin poté, kdy ruští vojáci vpadli na území Ukrajiny. Její kniha je proto výpovědí o tom, co se dělo bezprostředně po vypuknutí války, která změnila svět. Nebo minimálně Evropu. Přečtěte si ji.

Knihu Zbabělé zápisky z ukrajinské války vydalo nakladatelství Fra v roce 2023.