Recenze: Život na houpačce

Dokud si to neprožijete na vlastní kůži, vůbec nevíte, o čem je řeč. Jak moc těžké je žít vedle člověka, kterému byla diagnostikována hraniční porucha osobnosti… Některým lidem s touto diagnózou nebylo pomoci, jiní stále zkoušejí žít, jak nejlépe dovedou, i když se to většinu času nedaří.

Diagnóza, o které se mluví velmi málo, přitom není vůbec vzácná

Takzvaní hraničáři jsou lidé, kteří si připadají méněcenní, trpí úzkostmi a depresemi, často jsou velmi oškliví na lidi, kteří je mají ze všeho nejraději a ke kterým mají nejblíž. Ale oni za to nemůžou. Každý den je pro ně křest ohněm. Nikdy nevědí, co přijde. A nevědí to ani jejich příbuzní a kamarádi. Když se o jejich diagnóze dozvědí, často se jim snaží pomoci, ale hraničáři musejí chtít nechat si pomoct, jinak nemají šanci.

Kniha Život na houpačce je sbírkou dvaadvaceti příběhů a desítek lidských osudů, některých veselejších, jiných tragických. Hraniční porucha osobnosti je těžká nejenom pro ty, kterým je diagnostikována, ale i pro jejich okolí. Existují i lidé, a není jich málo, kteří nemají absolutně žádnou představu, o jak vážnou psychickou poruchu, jíž se také říká rakovina duše, jde. Proto svým kamarádům nebo rodinným příslušníkům nepomáhají a nechtějí pomáhat. Horší na tom ale je, že se o tuto diagnózu často nezajímají ani sami lékaři.

Mít dost sil nestačí

Autorkou knihy je Martina Kulhánková. Sama moc dobře ví, jak hraniční porucha osobnosti funguje. Měla dceru Anetu, která na Instagramu vystupovala jako Dívka bez hranic. Sledovaly ji tisíce lidí. Svou nemoc ale nezvládla. Spáchala sebevraždu. Přestala bojovat, přestože se jí její matka snažila pomoci, jak nejvíc mohla. Teď se Martina Kulhánková rozhodla v dceřině odkazu pokračovat a rozšiřuje tak povědomí o této diagnóze.

Že knihu Život na houpačce přečtete jedním dechem, vám slibovat nebudu. Nepřečtete. Bude vám z ní smutno, úzko. Při čtení se nebudete cítit dobře ani v pohodě. O to pozorněji ale budete číst. Přečetla jsem půlku, do druhé půlky knihy jsem se odvážila až po dvouměsíční pauze, a to nejsem žádná citlivka. Ale lidi s hraniční poruchou osobnosti znám. Teď se na ně dívám úplně jinak. Ne jako na lidi, kteří pětkrát denně změní náladu a všechny posílají do pr…. bez jakéhokoliv důvodu. Vy ten důvod možná nevidíte, ale oni ho mají a nemohou za něj. Teď už to vím. Vy byste to měli vědět taky.

Knihu Život na houpačce vydalo nakladatelství Rosier v roce 2022.