Recenze: A ráno přijdou Rusové

Moldavsko bylo poklidnou zemí plnou obyčejných lidí. Každý měl své sny a plány. Ale jednoho rána se všechno změní. Tehdy začínají lidé ukazovat svou pravou tvář. Jedni se radují z očekávaného vítězství, jiní se snaží, aby ze země uprchli, dokud to jde. Ruská invaze je nevyhnutelná.

Smůla sedne vždycky na ty nejslabší

Protože ráno přijdou Rusové a všechno bude jinak. Lidé prchají do Rumunska, ti ostatní, kteří v Moldavsku zůstávají, vítají Rusy s otevřenou náručí a někteří dokonce už stihli obsadit prázdné byty po uprchlících. Nezůstal kámen na kameni. Student Marcel Pulbere se vrací ze studií z rumunské univerzity domů, ale ve svém rodném Kišiněvě nemůže najít práci. Filologie nikoho nezajímá a pokud by náhodou zajímala, studoval v Rumunsku, ne v Moldavsku, a co víc, napsal protistátní román! Že jde o román, tedy fikci, ale nikoho nezajímá, lidé požadují spravedlnost, a nejlépe za cenu obětí.

Podobně je na tom stárnoucí profesor latiny Nicanor Turturică, který bohužel nestihne uprchnout do Rumunska, jelikož mu propadl cestovní pas, a on si toho jaksi nevšiml. Naštěstí alespoň poznal ženu, která mu tuto těžkou dobu pomáhá svou láskou a péčí překonat. Štěstí jim ovšem nevydrží dlouho. Profesor je jednoho dne na ulici násilně odvlečen. Ti, co v zemi přebírají moc, mu dají na výběr, buď se stane profesorem moldavštiny, nebo bude zle. Do toho se ale profesorovi nechce, nemá moldavštinu rád, azbuku nemá rád, považuje ji za směšný výmysl Sovětů, jazyk vytvořený diktátorem Stalinem. Miluje Rumunsko, svou rodnou zem. Student a profesor ale nejsou jediní, kdo se ocitli v krajních situacích. Otázkou je, kdo tlak nastupujícího režimu ustojí a kdo podlehne a přidá se na stranu Rusů. Komu můžeme věřit, a komu ne?

Ze dne na den se všechno změní

Román moldavského spisovatele a novináře Iuliana Ciocana A ráno přijdou Rusové se odehrává od osmdesátých let a končí v blízké budoucnosti. Jistě si při čtení knihy vybavíte i sovětskou invazi do Československa v šedesátém osmém. Tehdy tu panovaly podobné poměry. Lidé prchali ze země, na hranicích stály kilometrové kolony aut. Nikdo nevěděl, co bude. Nikdo netušil, co s ním bude. Ti, co invazi nezažili, budou možná překvapení, že je skutečně možné, aby se svět změnil ze dne na den. Večer ulehnete a ráno se probudíte do úplně nového světa a řádu.

Humor ani nadhled autorovi nechybí

Přestože kniha popisuje nelehké situace i životní úděly, ve skutečnosti autor příběh vypráví s notnou dávkou satiry. Obratně a velmi čtivě líčí všednodenní úkony, které by možná jinak působily trochu otřepaně a pateticky, a vyhrocené situace zase nijak nedramatizuje. Popisuje, jak to zkrátka je, a o to je příběh děsivější a humornější.

A ráno přijdou Rusové patří mezi knihy, které si uchováte v knihovně za každou cenu, protože jednou si ji budete chtít přečíst znovu. Z jakého důvodu to bude, se ještě uvidí.

Autor je komentátorem Rádia Svobodná Evropa

Autor knihy Iulian Ciocan (1968) se narodil v Kišiněvě a absolovoval Filosofickou fakultu Sedmihradské univerzity v Brašově. V rodném Moldavsku je známý hlavně jako literární kritik a komentátor Rádia Svobodná Evropa. Debutoval v roce 2007 románem Než zemřel Brežněv (česky 2009). Kromě toho je také autorem románu Hájemství Saši Kozaka (2011) a Srdcová dáma (česky 2020).

Kniha A ráno přijdou Rusové vyšla v roce 2021 v nakladatelství Dybbuk.