Recenze: Biologie umění

Co je umění? Zdá se vám to jako snadná otázka? A co když se vás zeptám, kdy umění vzniklo? I na to znáte odpověď? Tato publikace s bohatým obrazovým doprovodem vás s největší pravděpodobností přesvědčí o tom, že odpověď na úvodní dvě otázky jsou úplně jiné, než jste si mysleli.

Kde se vzalo umění?

Ani zkušení odborníci a badatelé totiž dodnes neznají přesnou odpověď na to, co umění je a kam přesně sahají jeho počátky. Obecně ale můžeme říci, že umění vzniklo společně s příchodem lidského druhu, tedy zhruba před dvěma či třemi sty tisíci lety, kdy se na této planetě objevil člověk Homo sapiens. Prapůvod umění najdeme už v mladším paleolitu, ve franko-kantabrijských jeskyních nebo v Austrálii pod skalními převisy. Nejznámější malby, které již mnohokrát obletěly svět, pocházejí z jeskyní Chauvet, Altamira či Lascaux.

Dějiny rodu Homo a rozvoj umění

Z knihy Biologie umění se ovšem nedozvíte jen o prapůvodu umění, ale autor Jan Dungel se zabývá také vztahem mezi uměním a přírodou a uměním a biologickými zákonitostmi. Největší část knihy je ovšem věnována vývoji a dějinám rodu Homo, propojení lidského druhu s rozvojem uměním je v knize zmíněno, když už ne okrajově, tak alespoň mnohem méně, než bychom možná čekali. Autor nepostupuje nijak zvlášť systematicky, nejde proto o chronologické vyprávění, nijak výrazně na škodu to však není. Čtenář se v textu ztrácet nebude. Jan Dungel vypráví, nebo spíše uvažuje, jak sám v úvodu knihy sděluje, schůdnou a velmi příjemnou cestou – bez složitých vědeckých popisů a nesrozumitelných souvislostí. Kniha je totiž určena široké veřejnosti a porozumí jí tak žáci základních škol stejně jako dospělí.

Jan Dungel není jenom přírodovědec, ale také ilustrátor. Díky tomu je kniha plná ilustrací, ale také fotografií z venezuelského pralesa a reprodukcí uměleckých děl, které knihu sympaticky `rozbíjí` do přehledných celků a dělají ji tím ještě zajímavější.

O nás, o člověku kulturním

Název Biologie umění však může čtenáře trochu mást. Po dočtení knihy zjistíte, jak již bylo zmíněno, že více než umění se autor věnuje živočišné říši a především nám, lidem a naším původem. Znát naši vývojovou historii je ale velmi důležité, neboť jedině tak můžeme pochopit, proč si říkáme `člověk kulturní`.

Jan Dungel je znám především svými cestopisy a ilustracemi živočišné říše. Spolupodílel se také na Atlasu ptáků České a Slovenské republiky, který byl v roce 2002 nominován na cenu Magnesia Litera. Rovněž ilustroval knihu Chováme se jako zvířata sepsanou Zdeňkem Veselovským, jež byla oceněna titulem Nejkrásnější kniha roku 1992. Po jihoamerických pralesích cestuje společně se svou manželkou, fotografkou Radanou Dungelovou, která rovněž přispívá do jeho knih.

Knihu Biologie umění vydalo nakladatelství Academia v roce 2020.