Recenze: Byli jsme tu vždycky

Kdo jsme ti my? Možná to nejste zrovna vy, ale mezi námi jsou lidé, kteří se cítí být na okraji společnosti, a to zcela oprávněně, bez jakýchkoliv debat. Nazýváme je (nesprávně) LGBTQ komunitou, ačkoliv nejde o komunitu v pravém smyslu slova. Žádná komunita to totiž není. Jsou to lidé jako my. Filip Titlbach je český novinář a publicista a rozhodl se k tomuto tématu přispět knihou zajímavých rozhovorů.

Tolerance nestačí, musíme mít vůli něco změnit

Do knihy Byli jsme tu vždycky si vybral třináct osobností, kteří k tomuto tématu mají co říct. Jsou to gayové, lesby, nebinární osoby i ti, kteří nebyli smíření s tím, v jakém těle se narodili, a tak se nechali přeoperovat na jiné pohlaví. Skrze jednotlivé rozhovory tak poznáváme, jaké to je být trans, gayem nebo lesbou či jakoukoliv jinou osobností v dnešním stále ještě konzervativním světě. Že to není lehké, dozajista pochopíme, na kolik se ale dokážeme do jednotlivých osobností vcítit, už tak jasné není. Nepotřebujeme k tomu jenom aspoň trochu empatie a sounáležitosti, ale také otevřenou mysl a vůli něco změnit, změnit myšlení a pohled na svět.

Všichni jsme lidé a to, že neexistuje jen muž a žena, snad víme už dávno. Doufám, nebo si alespoň přeji, abychom věděli i to, že lidi nerozdělujeme na ty `normální` a divné, kteří jsou nemocní. Homosexualita ani transgender ani nebinarita nejsou nemoc, není to ani životní styl. Je to zkrátka něco, s čím se rodíme, a co tu bylo vždycky, jenom se o tom nemluvilo. Protože o tom nikdo příliš otevřeně mluvit nechtěl.

Součástí knihy jsou vysvětlivky slov a slovních spojení souvisejících s tématem LGBTQ, případně se týkají určitých osobností a událostí, které jsou v rozhovorech popisovány.

Když něco nevidíte, neznamená to, že to neexistuje

Kniha, ač to tak možná může působit, není určena jen lidem, o nichž kniha vypráví, ale především široké veřejnosti, která se o LGBTQ zajímá a chce si udělat širší představu o tom, co to znamená být vyčleněn ze společnosti, mít omezená práva a v mnoha případech být utlačován a čelit slovním i fyzickým útokům.

Je to zajímavá sonda do duší obyčejných lidí i jedinců na významnějších pozicích, kteří si však své postavení museli tvrdě vydobýt. Knihu přečtete za pár hodin, ale myšlenky, které vám při čtení budou vířit hlavou, v sobě ponesete ještě dlouho. A možná se začnete dívat jinak i na svět kolem sebe. Budete tolerantnější, shovívavější a otevřenější. Ale co je nejdůležitější – musíte chtít pochopit a chtít si uvědomit, že všichni jsme lidé a všichni jsme si rovni. Nebo bychom si měli být rovni. Protože lidé, kteří na této planetě žijí dnes, tu byli vždycky. I když možná ne ve vašem sociálním okruhu.

Knihu Byli jsme tu vždycky vydalo nakladatelství N media v roce 2022.