Recenze: Cesty k Šumavě

Nikdy jsme nebyli přírodě blíž. Právě díky této knize se můžeme přírodě, zejména té šumavské, dostat pod kůži. Poznat její nekrásnější i tu nejtemnější stránku. Jak? Skrze příběhy, které se šumavskou krajinou od nepaměti šíří.

Čáry a kouzla

Nebýt Ondřeje Fibicha, autora knihy, nikdy bychom šumavským lesům na kloub nepřišli. Za všemi mýty, legendami, báchorkami a pověstmi stojí roky chození v krajině i po ní. Ukazuje nám skrz své vyprávění skrytou tvář krajiny. Seznamuje nás místními tajuplnými bytostmi, léčiteli, čáry i kouzly, zázraky i krutostmi.

Šumavskou krajinou za dlouhých zimních večerů

Velkoformátovou knihu Cesty k Šumavě uvozuje hned dvanáct rčení označených jako Enigma. Enigmou jsou nazvány proto, že je musíte rozšifrovat, stejně jako kdysi přenosný šifrovací stroj rozluštil tajné zprávy za druhé světové války. Největší část knihy tvoří už samotné vyprávění a básně, ale i texty písní. Na konci knihy najdete bohatý fotografický materiál, který příběhy krásně doplňuje.

Součástí knihy je i mapa se šumavskou krajinou, aby se mohl čtenář při čtení knihy lépe orientovat. Doporučuji číst knihu za dlouhých zimních dnů i večerů. Uvařte si čaj nebo kávu, nalijte si sklenku vína, rozložte si před sebe mapu, pusťte si příjemnou hudbu a rozjímejte při Fibichově vyprávění. Kniha si zaslouží pomalé čtení, zato není nutné ji číst postupně, ale klidně od místa, kam vám oči padnou.

Disident a básník je znám svou láskou k přírodě

Ondřej Fibich je český básník, textař a vydavatel díla Karla Klostermanna. Byl disidentem, autorem, editorem i vydavatelem samizdatových publikací, dnes je především milovník šumavské přírody, které se věnuje v poezii i próze. Významně se zapsal do české literatury také texty pro děti, které se svého vydání dočkaly až po sametové revoluci. Mezi jeho díla patří například Básníci a samotáři (samizdatová antologie, 1980), V slámě spí (1995), Rytíři svatého Jana (eseje o smyslu dějin, 2004), Ze Šumavy špalíček pohádek a básniček (2016) či Nebe studánek I – III (2009 – 2014).

Chcete-li někomu udělat radost výpravnou publikací o šumavských krásách opředených možná pravdivými, možná smyšlenými příběhy, rozhodně sáhněte po Cestách k Šumavě. Krásněji zpracovanou publikaci najdete jen stěží.

Knihu Cesty k Šumavě vydalo nakladatelství Ondřej Fibich v roce 2021.