Recenze: Esence Asli

Příběhy o lidech a jejich bezmezné lásce ke zvířatům nevyhledávám. Přesto se ke mně dostala kniha tomuto tématu velmi blízká a to zásluhou jejího autora. Bez toho, aniž bych si o něm nebo o knize cokoliv zjistila, pustila jsem se do čtení. A jak to dopadlo?

Esence Asli by podle anotace mohla zaujmout především ty, kteří se vydali nebo by se chtěli vydat duchovní cestou života, nebo ty, co zažili Indii na vlastní kůži. Je ale i pro všechny, co rádi čtou o vztazích mezi lidmi a zvířaty a také pro ty, co si chtějí přečíst něco zcela jiného. Něco, co rozhodně nepatří do mainstreamu.

Magicky realistické

Já spadám do té poslední kategorie, protože všechny předchozí jdou zcela mimo mě. Kniha je skutečně odlišná od všeho, po čem běžně většina z nás sahá. Minimalistické vyprávění je protknuté hlubokými myšlenkami a s tím souvisejícím duchovnem a melancholií. Kdybychom chtěli knihu přiřadit k určitému směru, zřejmě by se většina z nás přiklonila k magickému realismu. Skutečnost se mísí s nereálnými, iluzivními prvky. Přesto nás autorovo vyprávění vtáhne natolik, že věříme všemu, co se v knize odehrává.

Mezi Egyptem a Indií

Hlavní postava, muž jménem Kouzelník, putuje po světě se svou psí přítelkyní Asli. Zbožňují se, ale jeden na druhém nejsou závislí. Někdy se fenka zkrátka sebere a jde si vlastní cestou, a později se ke Kouzelníkovi zase připojí. Mlčky putují bok po boku, někdy každý sám, ale vždycky se shledají. Až jednoho dne, ze zcela nepochopitelných důvodů, Kouzelník fenku v Egyptě opouští. Prodá ji námořníkům, aby na lodi chytala krysy. Loď společně s Asli vyplouvá a ta se tak dostává až do Indie. Kouzelník si ovšem záhy uvědomuje, jakou chybu udělal, a vydá se Asli hledat. Z Egypta do Indie je ovšem daleká cesta a existuje jen malá pravděpodobnost, že se ti dva setkají. Na druhou stranu, v magickém realismu je možné úplně všechno.

Zpomalte a přemýšlejte

Esence Asli je útlou knížkou, která ve vás na první pohled může vyvolat vzpomínky na slavnou povídku angloamerického spisovatele Ericka Knighta Lassie se vrací. A pravdou je, že mnohé mají společné, v mnohém se ovšem liší. Zatímco Lassie se vrací je především o vztahu dvanáctiletého chlapce Joea a jeho čistokrevné kolie Lassie, Esence Asli je v první řadě o moudrosti a poselstvích, meditaci a hledání štěstí a sebe sama. Alespoň tak jsem ji vnímala já. Není však vyloučeno, že každý čtenář si z knihy odnese zcela něco jiného. Třeba právě pro vás bude primárně o vztazích mezi lidským a zvířecím světem, avšak pro někoho jiného může být vzpomínkami na špinavou, zapáchající a chudobnou Indii.

Milovník indických jídel a angličtiny

Šestadvacetiletý rodák ze Zlína, autor knihy Vojtěch Skovajsa, se dal na studium ruštiny, které však přerušil, aby se mohl vydat do Indie jakožto dobrovolný učitel angličtiny. Jeho druhá návštěva této země spočívala ve sbírání odpadků a absolvování desetidenního kurzu meditace vipassana. Sám o sobě tvrdí, že je milovníkem indické kuchyně, angličtiny, cestování do dalekých krajů a občasné fyzické námahy.

Vryje se vám hluboko do paměti

Protože je Esence Asli jeho prvotinou, nelze jí vytknout vůbec nic. Má velmi osobitý, jak již bylo řečeno, minimalistický styl vyprávění, ví, o čem píše, a nechybí mu ani smysl pro nečekané vypointování příběhu. Byla-li by to však jeho druhá knížka, ani pak bych jí nic nevytkla. Vojtěch Skovajsa zřejmě nikdy nebude autorem, který zaujme širší čtenářské publikum, ale ti, co ho jednou začnou číst a naplno se pohrouží do jeho textů, si ho vryjí hluboko do paměti.