Recenze: Jak na sítě

Pár kurzů, které se týkaly sociálních sítí, už jsem absolvovala. Většinou jsem si z nich odnesla jedno – že mě nebaví se jimi zabývat víc, než je pro mě osobně nezbytně nutné. A to hlavně proto, že mi sociální sítě přijdou jakožto marketingový nástroj složitý a čím dál dražší (především v posledních dvou letech). Je to nejspíš dáno tím, že jim nerozumím, a donedávna jsem ani netušila, zda jim rozumět chci.

Když kniha hezky vypadá, najdeme si k ní cestu snadněji

Kniha Jak na sítě mě primárně zaujala díky své vydařené obálce. Ano, občas si pořizuji knihy, o kterých vůbec nic nevím, ale hezky vypadají. Pak jsem si však řekla, že když už ji mám doma, musím si ji přečíst. Třeba mě ty sociální sítě přeci jenom začnou bavit. Vždyť jsem na nich minimálně hodinu denně, to není vůbec nezanedbatelný čas, jak jsem si myslela. A tak jsem se do ní pustila.

Rady pro každého z nás

Hned na úvod bych ráda zmínila, že vše, co se v ní píše, pochopí úplně každý. To beru jako obrovskou výhodu. Žádná marketingová hantýrka, žádné složité vysvětlování jak, proč, kdy a na koho cílit, jaké příspěvky publikovat a proč a jak má vypadat reklama, kterou lidé chtějí a neobtěžuje je. Všechno je vysvětleno polopaticky, a dokonce tak, že mám chuť všechny (tedy všechny ne, ale pár určitě) rady a tipy vyzkoušet.

Autorky knihy Eliška Vyhnánková, lektorka sociálních sítí, a Michelle Losekoot, obsahová markeťačka, píší čtivě a uvádějí spousty praktických příkladů, které aplikují na značky/firmy, jež jsou nám všem dobře známé. Navíc je kniha zpracována i graficky velmi čtenářsky vstřícně. Žádné složité grafy, jen ukázky příspěvků či marketingových kampaní, které jakožto běžný uživatel Facebooku zřejmě známe, co se týče nastavování reklam, možná jen velmi zběžně, ale přeci.

Vše, co potřebujete vědět o reklamách

Co si z knihy odnesu já jakožto běžný uživatel sociálních sítí a zároveň jako osoba, která prodává svůj produkt, v tomto případě knížky? Rozhodně zjištění, že všechno, nebo téměř všechno, co jsem doposud na sociálních sítích zkoušela vytvářet, bylo špatně. Kniha mě donutila víc přemýšlet o sociálních sítích. Facebook a Instagram občas využívám k propagaci knih, ale zda si začnu zpracovávat dlouhodobější marketingovou strategii, jak mě autorky knihy pobízejí, je otázka. Nejspíš bych ale měla, jinak mi budou všechny reklamy a na ně vynaložené peníze k ničemu. Stejně tak bych měla vědět, jaké příspěvky publikovat, aby byly efektivní, když už si s nimi občas dávám takovou práci. Zařekla jsem se, že letos na sociálních sítích zapracuju a už nebudu dělat nic nahodile a spontánně jako doposud. Tak to totiž dělám už tři roky a výsledek je spíš nijaký než nějaký.

Možná není nic tak, jak jste si mysleli

Losekoot a Vyhnánková cílí na všechny uživatele sociálních sítí Facebook, Instagram, Twitter a LinkedIn, kteří chtějí zviditelnit sebe, svůj produkt nebo službu. Krok za krokem popisují nejen to, co byste měli dělat, ale také to, co byste měli znát a vědět. Po dočtení knihy vám možná přijde, že jste se dozvěděli příliš mnoho a že nemáte šanci na sociálních sítích marketingově uspět, když jim nebudete věnovat aspoň pět hodin denně. Navíc pokud se jimi zrovna neživíte, pravděpodobně tolik času denně k dispozici stejně nemáte. Ani nechcete mít. Ale to vůbec nevadí. Úplně stačí, když se začnete na své zákazníky/sledující/fanoušky dívat jinýma očima. Pak už všechno půjde samo.

Návod máte. Co s ním?

Anebo taky ne. Zkrátka pokud máte produkt nebo službu, kterou chcete nabízet nebo už nabízíte na sociálních sítích, ale stále tápete v tom, jak ji dostat mezi co nejvíc lidí a zákazníky si udržet, na českém knižním trhu pravděpodobně nenajdete čtivější a srozumitelnější knížku, která vás provede přesně těmi problémy, které vás trápí. Pár knih o sociálních sítích se mi už dorukou dostalo a všechny jsem po měsíci či dvou utrpení nedočtené odložila. Jak na sítě jsem ale přečetla od první do poslední řádky a celkem s chutí. Co si z knihy vezmeme a zda se jí budeme řídit, je ale už na každém z nás, na naší pohodlnosti a nezkrotné touze vidět výsledky hned teď.