Recenze: Paní Degasová

Edgar Degas byl francouzský impresionistický malíř, jehož milostný život za tím uměleckým značně pokulhával. S tím, čím si v životě musel projít a co ho do konce života trápilo, se můžete seznámit právě v této knize.

O díle jen skromně

Edgar Degas (1834-1917) sice byl impresionista, ale nepovažoval se za něj. Maloval hlavně baletky a koňské dostihy. Avšak o jeho dílech se z knihy příliš nedozvíme. Autora knihy Arthura Japina zajímá spíš to, jaký byl Degas člověk. Vykresluje ho jako nerudného staříka, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Jednu velkou slabinu ovšem má, svou bývalou lásku.

První část příběhu se odehrává v roce 1912 v Paříži, kdy je Degas nucen opustit svůj domov v devátém pařížském obvodu. Ale protože je slepý, musí mu někdo pomoci zabalit. Toho se nikoliv čirou náhodou ujímá jedna mladá žena, která od první chvíle tuší, že s mužem nebude vůbec lehké pořízení.

Příběh o nenaplněné lásce

Druhá část knihy, převážně situovaná do New Orleansu, vykresluje Degase jako mladého muže plného života a nesmírně zamilovaného, avšak také silně zaneprázdněného. Čtenář pomalu přichází na kloub tomu, co z Degase udělalo člověka, kterým je dnes. Hlavní úlohu v jeho někdejším životě sehrál jeho mladší bratr René a americká sestřenice Estelle. O jeho milostném životě vám ale nic dalšího nepovím, pokud o něm ani vy nic nevíte, pak je takhle kniha jako stvořená k tomu, abyste ji otevřeli a začetli se. Je to srdceryvný příběh plný slz, nenaplněné lásky, bolesti, zoufalství i nemoci. A to na pozadí vyostřené ekonomické a společenské situace, která provázela jižanské státy od doby americké občanské války.

Jde o vskutku krásnou knihu, ale nesmíte očekávat, že se dozvíte něco o Degasově práci. Letmo některá z jeho děl v knize zmíněna jsou, ale hlubšího poznání se vám nedostane.

O Japinovi uslyšíte ještě mnohokrát, anebo jste o něm už slyšeli

Nizozemský spisovatel Arthur Japin (1956) se u nás zviditelnil už v roce 2006, kdy vyšel překlad jeho románu Nádherná vada vyprávějící o jedené z prvních lásek Giacoma Casanovy. V roce 2012 pak u nás vyšla jeho prvotina Černoch s bílým srdcem o dvou ghanských princích. Sepsal romány i o ruském tanečníkovi Nižinském nebo o skladateli Petru Iljiči Čajkovském. V minulém roce byl autor taktéž hostem knižního veletrhu Svět knihy.

Knihu Paní Degasová vydalo nakladatelství Argo v roce 2021.