Recenze: Všechno, co se povznáší, se musí setkat

Marně byste v literárním světě hledali lepší vypravěčku než je Flannery O’Connorová. A nemyslím to vůbec v nadsázce. Chcete se naučit psát? Nebo se vám jen zachtělo ponořit se do příběhů s rasovou tematikou? Sáhněte po povídkové sbírce jedné z nejuznávanějších amerických autorek dvacátého století.

Všechno, co se povznáší, se musí setkat je druhá povídková sbírka rodačky z jihoamerické Georgie. Dokončila ji v roce 1964 a krátce poté zemřela. Jejího vydání se proto nedočkala. Nedočkala se tudíž ani toho, jak obrovský ohlas sbírka povídek sklidila. U nás vyšla česky poprvé a zatím naposledy v roce 2013 v nakladatelství Argo.

Moralizování ne, poučování ano

Flannery O’Connorová je dokonalým příkladem spisovatelky, která má dar od Pána Boha. Dokáže hned první větou vtáhnout do děje, nepotrpí si na okolky a každý její text nese skryté poselství, které se často týká toho, jak by se lidé k sobě navzájem měli chovat, protože chování ovlivněné společenskými konvencemi, mýty a předsudky, je přímou cestou k tragédii. Ovšem žádné moralizování nečekejte. Na to si O’Connorová příliš nepotrpí. Jinak ale poučuje velmi ráda, zejména své kolegy spisovatele a začínající literáty.

Flannery nesnášela omezenost

Stále považovat všechny černochy za otroky, ačkoliv otrokářství bylo zrušeno už, vezmeme-li v potaz, kdy autorka žila, před sto lety? Věřit v boha, nebo nevěřit? Uctívat matku svou, nebo se k ní chovat jako k odpadu? Mezilidské vztahy se proplétají celou sbírkou. Autorka nejčastěji zobrazuje konflikty mezi naivními matkami a intelektuálními syny. Ženy nevzdělané, lakomé, závislé na svých dětech vykresluje nejčastěji, neboť jejich předobraz našla ve své vlastní matce, která teprve když zjistila, že spisovatelské řemeslo může něco vynášet, vzala svou dceru, krev své krve, na milost. Černochy zase O‘Connorová líčí velmi stereotypně, tak, jak je vnímali obyvatelé jižanských států před sto lety. Avšak v průběhu knihy dochází ke změně tohoto pohledu. Flannery O’Connorová vždycky vystupovala jako intelektuálka, a proto nechtěla zůstat u stereotypů a předsudků, které byly ve společnosti stále zakořeněny. Vždyť přednášela na univerzitách, nemohla šířit omezené myšlení mezi mladou generaci.

Posmrtně vydaná kniha slouží jako bible začínajících spisovatelů

Studenty kromě morálních a obecných společenských hodnot učila také to, co uměla ze všeho nejlépe. Vyprávět a psát. V knize Tajemství a mravy, která představuje soubor přednášek a esejů, velmi živou formou popisuje, jak se literární texty tvoří, co všechno autory ovlivňuje, jak psát a jakou formou, ale také velmi nekompromisně vysvětluje, kdy psát nemá vůbec smysl. Kromě toho dává čtenářům nahlédnout do svého literárního vkusu. Troufám si tvrdit, že se z knihy nejen mnohé dozvíte, ale také se u ní pobavíte. Tajemství a mravy však byly rovněž vydány až posmrtně a to autorčinými přáteli Robertem a Sally Fitzgeraldovými.

Zatímco Tajemství a mravy představují jakousi bibli začínajících spisovatelů, sbírka povídek Všechno, co se povznáší, se musí setkat, jsou její přednášky a eseje v praxi.

Umírá ve třiceti devíti letech

Flannery O’Connorová (1925) vystudovala dívčí pedagogickou akademii, kde rozvíjela svůj umělecký talent v podobě kreseb do školního časopisu. Poté odešla na Iowskou státní univerzitu, kde naopak rozjela dráhu spisovatelskou. Všechny texty však psala v jižanském nářečí, kterému se její spolužáci smáli, protože mu nerozuměli. I učitelé po ní chtěli, aby psala spisovnou angličtinou a nepoužívala příliš krátké věty. Svéhlavá Flannery se ale odmítla přizpůsobit. V roce 1951 jí do života vtrhne zákeřná choroba, na níž zemřel i její otec. Lékaři jí diagnostikovali lupus, což je dědičné onemocnění, při němž imunitní systém napadá vlastní zdravé buňky. Umírání způsobené lupusem je velmi zdlouhavé a bolestivé. Poté, co Flannery zjistí, co má za nemoc, se odstěhuje na farmu, kde žije společně se svou matkou, a chová tu pávy. Dožívá se pouhých devětatřiceti let. Její matka ji přežívá o dlouhých třicet tři let.

Knihu Všechno, co se pozvnáší, se musí setkat vydalo nakladatelství Argo v roce 2013.