Recenze: Podvrženec

Pokud existuje kniha, o které po i třech měsících od přečtení netuším, kam ji zařadit a co si o ní myslet, je to právě ta, o níž vám právě teď chci něco říct. Podvrženec je příběh jako žádný jiný. Tápete, co se skutečně stalo, a co je pouhá smyšlenka. Co je fantazie a co skutečnost. Spolu s hlavní postavou se pohybujete na velmi tenkém ledě a bojíte se otočit na další stránku.

Kniha, která se pohybuje na hranici několika žánrů

Nejdřív jsem si myslela, že jde o společenský román. Začalo to dobře, seznamováním s mužem, Apollem, který se rozhodl stát antikvářem. Pak potkal ženu, do které se zamiloval a založili spolu rodinu. Po dalších pár desítkách stránek se to zvrtlo v thriller, protože Apollova žena Emma nejspíš zešílela a udělala něco naprosto příšerného a neodpustitelného. A z toho zase málem zešílí Apollo. Skončí ve vězení, ale když se z něj po pár měsících dostane ven, je rozhodnutý svou ženu najít a pomstít se jí za to, co své rodině provedla. Pak se ovšem začnou dít podivné věci, žánry se začínají mísit a najednou není kam knihu zařadit. Není to sci-fi ani fantasy, nebo ano? Snad magický realismus s prvky hororu? Možná ani to ne. Sledujeme příběh zlomeného muže, otce, který se proplétá skrze démony a čarodějnice k rozuzlení tajemství, co se stalo s jeho rodinou a kam zmizela jeho žena.

Kdo je podvrženec?

Je to příběh vskutku chytlavý a napínavý, místy až lehce děsivý. Je o hledání ztraceného syna a o podvržencích. Podle pověstí je podvržencem nadpřirozené dítě, které je vyměněno za to lidské. Ačkoliv se na tyto mýty po staletí věřilo zejména v Evropě, Victor LaValle, autor knihy, dokazuje, že ani Američanům nejsou cizí. Celý příběh se odehrává v současném New Yorku, díky čemuž jsem si opět vzpomněla svou starou (předkoronavirovou) touhu se jednoho dne do New Yorku podívat.

Havajan Victor LaValle

Victor LaValle je americký spisovatel, kterého vychovávala ugandská matka, jež ve svých dvaceti letech utekla do Ameriky. Narodil se v Honolulu na Havaji, ale vyrůstal v newyorském Queensu. Proslavil se zejména povídkou Slapboxing with Jesus (1999). Napsal i několik novel a románů a také přispívá recenzemi a esejemi do časopisů GQEssenceThe Fader či The Washington Post. Díky svým dílům získal několik desítek nominací a cen.

Knihu Podvrženec vydalo nakladatelství Práh v roce 2019.