Recenze: Rozpojené státy

Vždycky jste si přáli vyrazit do Spojených států amerických? Já taky, jenže se mi to dosud nepodařilo. Do rukou se mi ale dostala knížka, díky které jsem poznala USA z naprosto odlišné perspektivy, než z jaké ji poznají běžní turisté. A doporučuji ji i vám. Je čtivá, plná zajímavých informací, postřehů a osobních vzpomínek Martina Řezníčka.

Martin Řezníček je reportérem České televize, který v letech 2012 až 2017 působil jako zahraniční zpravodaj v USA. Odstěhoval se tam i se svou rodinou a mnohokrát se mu podařilo dostat se i na místa, která obyčejný smrtelník nikdy nepozná. Možná totiž ani neví, že existují. To samé platí i o lidech, které stojí za to znát, ale příliš se o nich nemluví.

Bohdan Pomahač a hollywoodská hvězda s českými kořeny

Skrz stránky knihy s názvem Rozpojené státy – Amerika nejen televizní kamerou se tak například dozvídáme o Kim Novakové, ženě s českými předky, hollywoodském idolu, který veřejně zesměšnil Donald Trump kvůli jejímu vzhledu `vylepšenému` botoxem a chirurgickými zákroky. V další kapitole například Řezníček porovnává sanfranciský Cliff House s Barrandovskými terasami. V jiné se rozhovoří o věhlasném plastickém chirurgovi Bohdanu Pomahačovi, který se proslavil tím, že jako první provedl ve Spojených státech úplnou (a úspěšnou) transplantaci obličeje.

Kdo zabil Kennedyho?

Další kapitoly jsou věnované přírodním katastrofám na území Spojených států nebo následkům teroristických útoků, kterých se stal Martin Řezníček svědkem. Velkou část knihy samozřejmě také věnuje Donaldu Trumpovi a jeho politice, jeho příznivcům a odpůrcům. Závěr knihy nemohl věnovat ničemu jinému než americkým válečným veteránům a vraždě Johna Fitzgeralda Kennedyho, která je dodnes opředena nejedním tajemstvím.

Emoce musí jít stranou, ale jen do doby, než se vypnou kamery

Martin Řezníček vzpomíná na Ameriku s láskou a nostalgií. Však tu také prožil kus svého života. Ale ať čtete jakoukoliv kapitolu, je vám jasné, že nikdy neztratil tvář profesionálního reportéra, který do svých reportáží nesmí vnést žádné emoce. Musí vždy zachovávat neutrální postoj i tvář, ať se děje, co se děje. Mnohdy, jak sám reportér přiznává, to ale bylo neskutečně těžké. Když umírají při živelních katastrofách nebo teroristických útocích děti, emoce se dříve nebo později musí projevit. I reportér je jenom člověk. Někdy je to bolestivé čtení, trpíme společně s Řezníčkem i s oběťmi. Někdy nám ale slzy do očí vženou momenty, které známé jen z televizních obrazovek, a které budí uznání po celém světě. Martin Řezníček u nich byl a popisuje nám je z vlastního úhlu pohledu. Ne skrze kamery, což ostatně potvrzuje i názvem knihy. O to je ale jeho svědectví hodnotnější. Dozvídáme se to, co se jinde nedočteme.

Je to krásně převyprávěný kus cesty, který jsme jakožto obyvatelé druhé strany zeměkoule neprožili. A já mám po dočtení knihy pocit, že jsem v Americe přeci jen byla. Sice jen na pár dní, ale prožila jsem toho víc než kde kdo za celý svůj život.

Chcete to prožít taky?

Knihu Rozpojené státy Martina Řezníčka vydalo nakladatelství Argo v roce 2021.