Recenze: Street Art – současná městská výtvarná scéna

Jestli považuju nějaké současné umění za skutečně zajímavé, je to právě street art. Může za to Banksy. Že ho neznáte? Styďte se. Rozhodně ale není jediný, který si zaslouží pozornost. Chcete vědět o pouličním umění víc?

Kniha Street Art: současná městská výtvarná scéna autorky Alessandry Mattanzaové přináší dvacet medailonů nejvýznamnějších osobností současného street artu. Jejich práci najdete po celém světě. Od New Yorku po Hongkong. Své práce vystavují uvnitř, v galeriích a muzeích i venku ve veřejném prostoru. Co je to ale street art? Kresby na zdech domů? Chodnících? Oknech? A co už street art není? Když své dílo přenesete do uzavřeného prostoru? Pro každého z dvaceti umělců, o kterých se v knize píše, znamená street art trochu něco jiného. Záleží na intepretaci a úhlu pohledu.

Aryz, C215, David Choe, Ben Eine, Evol, Nunca, Roa, Swoon… Ti všichni si zaslouží pozornost. Street art totiž není jen Banksy, i když je jednoznačně nejznámější osobou tohoto světa. Ale i další mají názor, svůj vlastní styl. Každý se svou prací a díly snaží říct něco jiného. A pokud jste si mysleli, že jde pouze o muže, kteří mají tomuto uměleckému odvětví co nabídnout, nebyli byste dál od pravdy.

Kniha, jak počet umělců naznačuje, je rozdělena do dvaceti kapitol plus předmluva. Každému umělci je věnováno několik stránek včetně ukázky tvorby. O některých se toho dozvíte víc, o jiných, kteří tvoří pod pseudonymem, o něco méně. Bezpochyby jde ale o zajímavé umělce, kteří by neměli zůstat bez povšimnutí.

Bohatě ilustrovaná knížka ale nepatří do rukou jen nadšencům do street artu. Užijí si ji i ti, kteří se zajímají o umění všeobecně. A také ti, jenž si chtějí rozšířit obzory.