Recenze: Taková je Sarah

Je to útlá knížka, kterou přelouskáte klidně za jeden den. Ale myšlenek a pocitů si z ní odnesete tolik, jako byste přečetli sedmi set stránkový román. A ne jen tak ledajaký. Taková je Sarah je ódou na spalující a svazující lásku, která je víc než cokoliv jiného především neskutečně destruktivní.

Milovat život nadevše

Taková je Sarah je milostným příběhem, kterým anonymní vypravěčka dává na odiv svou lásku k Sarah, ženě nespoutané, houslistce přivyklé neustále se pohybovat ve společnosti. Sarah je žena, která si užívá života plnými doušky. Sarah je žena, která každý den zažívá všechno, jenom ne všednost. Sarah chce žít. Miluje hudbu, jídlo, pití, vzduch, slunce, pařížské ulice a ženu, s níž se poznala na jedné z mnoha společenských akcí. Tou ženou byla čistě obyčejná žena. Žena milující muže, matka, která do té doby prožívala přesně opačný životaběh než Sarah. Teď si spolu čtou romány, chodí na koncerty do filharmonie, do kina, procházejí se, povídají si dlouho do noci, milují se a spánek je pro ně něco, co si nechtějí dovolit. Ten jediný je okrádá o čas.

Žádná krása netrvá věčně

Sarah má dar strhnout lidi pro své myšlenky, nápady a především radost ze života. Má dar nakazit lidi kolem sebe neuvěřitelnou sebedůvěrou a pocitem, že jsou těmi vyvolenými. Jenže čím silnější láska mezi ženami je, tím je děsivější. Spalující vášeň, kterou k sobě ženy cítí, nemůže trvat příliš dlouho. Nic tak krásného a přespříliš intenzivního nevydrží navěky.

Nejvíc ubližujeme těm, které zbožňujeme

S oběma hlavními hrdinkami prožíváme jejich nejšťastnější období života. Ale i jeho odvrácenou stranu, kterou představují chvíle, kdy Sarah z ničeho nic prohlašuje, že se chce rozejít, že takhle už dál nemůže. A za chvíli zase obrátí, aby o pár chvil nebo dnů později opět prohlásila, že se musí okamžitě přestat vídat. Sarah je krásná, krásnější než všechny francouzské ženy, které si dokážete představit. Krásná je i její duše, ovšem ne pořád. Ne ve chvílích, kdy ubližuje ženě, kterou miluje víc než cokoliv jiného.

Tak dlouho se ženy rozcházejí a scházejí, až jednoho dne zakročí sám osud. Ten si pro Sarah připravil skutečně krutou ránu, kterou ale mnohem hůře nese naše anonymní vypravěčka. Je čas jít, je na čase, aby se jejich cesty rozdělily.

Myšlenka na prázdno

Neznámá žena, tolik milující Sarah, se sbalí a z Paříže odjede. Nechá za sebou celou svou rodinu včetně malé dcerky. Už to tu nemůže vydržet. Bez Sarah její život ztrácí smysl. Cesta ji zavede až do slunného Terstu, kde žije ze dne na den a s jedinou myšlenkou. Na Sarah. Už ji nikdy neuvidí. Už nikdy se nedotkne jejích vlasů, rtů, kůže. Ničeho. Všechno už je pryč. Nic nebude takové, jako bývalo předtím. Má ještě vůbec smysl se vracet?

Pocity, které vás při čtení budou provázet, se mění stejně rychle, jak rychle dokážete listovat stránkami. Zahoříte touhou obě ženy spatřit na vlastní oči, zatoužíte po dlouhých procházkách pařížskými uličkami. Budete se chtít smát a povídat si celou noc, jak to dělávají i hlavní hrdinky. Budete chtít poslouchat stejnou hudbu, číst stejné knihy, ale na konci si uvědomíte, jak je všechno pomíjivé. Je to jen sen, nebo skutečnost?

Slova jsou jako obláčky

Taková je Sarah patří mezi nejsilnější knihy, které jsem v uplynulém roce přečetla. Tohle je ta kniha, ke které se chci vracet. A kterou chci mít s sebou, až se jednoho dne vrátím do Paříže, nebo až se někdy podívám do Terstu. V něčem mi připomněla knihy Sally Rooney, především Normální lidi. Ale s (ne)jedním velkým rozdílem, že tohle je kniha o dospělé lásce. Ne o dospívající nebo té, které přichází těsně po tom, co dospějeme. O lásce, která panuje mezi zralými ženami a která dokáže trvat zbytek života. I jazykem, jimiž jsou knihy psané, se liší. V knize Normální lidi čteme to, co se odehrává v hlavě i ve skutečnosti bez příkras, vytáček a mluvou mladých lidí. V knize Taková je Sarah slova plynou jako obláčky. Vznášíme se společně s nimi a nechceme, aby vůbec někdy skončila.

Autorkou knihy je francouzská spisovatelka Pauline Delabroy Allard (1988). Je to její knižní debut a ihned za něj obdržela významné literární ocenění France Culture-Télérama. Na literární ocenění často nedám, ale v tomto případě plně chápu, proč se kniha těší nadšených reakcí u laické i odborné veřejnosti napříč celým světem. Tohle je čirá krása. Tohle je Sarah.

Kniha Taková je Sarah vyšla v nakladatelství Incipit v roce 2021.