Recenze: Jiná

Sport moc nesleduju. Ale pravdou je, že na Gabrielu Koukalovou jsem se občas ráda podívala. Zaujal mě na ní hlavně fakt, že vypadá jako obyčejná holka. Že se nalíčí, i když má před závodem, který třeba rozhoduje o její budoucí kariéře. Gabriela není jenom biatlonistka. Je to hlavně žena, která má také starosti. Jako my všichni.

O téhle knize jsem slyšela už spoustu informací. Že je smyšlená, že Koukalová jenom na všechny hází špínu, že poškozuje český biatlon… Upřímně, nevím, co z knihy je pravda a co výmysl. Je to autobiografie a jak to u tohoto žánru bývá, hranici mezi smyšlenkami a skutečností nejspíš nerozpoznáme. Pokud dotyčného neznáme osobně.

Jak o sobě Gabriela Koukalová (za svobodna Soukalová) vypráví, dětství měla těžké. Zatímco jiní se poflakovali venku, ona musela dřít do úmoru, aby se rodičům a trenérům zavděčila. Jenže nebyla zrovna vzor cnosti. Byla pro každou špatnost a kdykoliv mohla někomu provést zlomyslnost, udělala to. Možná i kvůli tomu ji kde kdo neměl v lásce. Dnes už je z ní sice dospělá žena, ale drzost jí zůstala. Nebojí se říct, co si myslí a mnohým kvůli tomu leží v žaludku.

V knize Jiná vypráví o svém dětství, dospívání, problémech s váhou, trenéry, s ostatními sportovkyněmi, s muži a hlavně o dopingu ruských sportovců. I kdyby byla kniha pravdivá jen z poloviny, čtenáře, byť třeba o biatlonu v životě neslyšel, rozhodně překvapí. Nebo spíš šokuje. Nelze však popřít, že si vydáním této knihy Gabriela udělala velké množství nepřátel. Téměř na nikom nenechala nit suchou. Ačkoliv, pravda, nikdy nezapomíná zmínit ani přednosti lidí, o kterých píše.

Kniha je bezpochyby čtivá. Jenom jí chybí jistá ucelenost. Občas jsem měla pocit, že skáču od jednoho příběhu ke druhému. Z jedné životní etapy do další. Také existuje možnost, že až jednou vyjde další kniha o Gabriele Koukalové, která nebude psána z jejího pohledu, zjistíme, že nic z toho, co napsala, není pravda. Nebo se potvrdí část, možná všechno, těžko říct. Hranice mezi realitou a fikcí je příliš tenká.

Bezpochyby ale mohu tvrdit, že kniha Jiná zaujme každého, kdo se zajímá o známé osobnosti. O jejich život, smýšlení a o to, jak se dostaly na vrchol své kariéry.

Bohužel Gabriela letos na jaře svou profesionální kariéru ukončila. Těžko říct, zda to bylo skutečně kvůli zdravotním problémům, které v knize popisuje, nebo kvůli něčemu úplně jinému, ale pravdou je, že biatlon tím přišel o nejvýraznější českou sportovkyni. Ona přitahovala pozornost. Nejen svými vzestupy a pády, ale i tím, že za každých okolností zůstávala ženou. Před každým závodem se musela pečlivě nalíčit a učesat. Jak sama v knize tvrdí, na vzhledu jí záleží a líčení je pro ni rituál a způsob, jak se odreagovat. Proč ne. Mnozí jí dodnes vyčítají, že se zajímala víc o vzhled než o sportovní výsledky, ale troufala bych si tvrdit, že to není pravda. Jenom se zkrátka vymykala a to se mnohým nelíbilo.

Každý má právo se vyjádřit. Mít vlastní názor. Koukalová to udělala prostřednictvím knihy Jiná. Číst ji znovu asi nikdy nebudu, ale určitě ve mně rozdmýchala hodně emocí. A zanechala po sobě dost rozpačitý pocit. Rozpačitost nad celým sportovním světem.