Recenze: Nepříliš šťastná rodina

Shari Lapena je mistryně literárních thrillerů. Ať vezmete do ruky kteroukoliv její knihu, odložíte ji nejspíš až poté, co ji celou dočtete. I za cenu toho, že jednu noc zkrátka zůstanete vzhůru. Nezklame vás ani její kniha Nepříliš šťastná rodina.

Ne všechny děti milují své rodiče a ne všichni rodiče milují své děti

Ale ani ničím nepřekvapí. Děj je sice vztahově komplikovaný, ale psaný jazykem velmi jednoduchým, skoro tak jednoduchým, že ve vypjatých chvílích láká k přeskakování řádků. O zvraty není nouze a jako ve všech předchozích knihách Shari Lapeny budete napnutí k prasknutí. To už je u ní zkrátka standard. Máme tu tři dospělé sourozence a jejich rodiče, Freda a Sheilu Mertonovi. Ti ovšem nejsou klasickými rodiči. Fred rád své děti kritizuje a hledá na nich jen samé chyby. Sheila se svých dětí zase nikdy nezastane, svému muži neodporuje. Každý ví, že Fred Merton je pořádný hajzlík, který neváhá potopit ani vlastního syna. Jakmile může někomu ničit život, je bez sebe radostí.

Jednoho dne ale Freda a Sheilu Mertonovi někdo v jejich honosném sídle zavraždí. A jejich děti to příliš netrápí, do klína jim rázem spadne obrovské jmění. Pro policii je to zároveň hlavní motiv, proč by se některý ze sourozenců mohl pokusit rodiče zabít. Nebo se snad na vraždě podíleli všichni? Nejmladší z Mertonových dětí, Dan, je hlavním podezřelým. Otec mu tím, že prodal svou firmu, vrazil kudlu do zad. Dan, který v otcově firmě pracoval a věřil, že ji jednou převezme, se rázem ocitl bez práce i finančních prostředků. To je dostatečně dobrý důvod k pomstě. Ale důvod k odplatě mají i jeho sestry Jenna a Catherine.

Pro potěšení z napětí, nikoliv z četby

Pak tu také máme ještě rodinnou chůvu, která dle závěti Freda Mertrona, jíž sepsal pro případ své náhlé smrti, měla také dědit. A nakonec je tu ještě někdo… Potenciálních podezřelých máme celou řadu a každou pátou stránku budete podezřívat někoho jiného.

Kanadská spisovatelka Shari Lapena kdysi pracovala jako právnička a učitelka angličtiny. U nás se proslavila psychothrillerem Manželé odvedle, který česky vyšel v roce 2017. Tato kniha také byla jejím literárním debutem. O rok později vyšla v českém jazyce kniha Někdo cizí v domě, v roce 2019 se mohli čtenáři těšit z detektivního thrilleru Nevítaný host. V roce 2020 vyšel thriller Její konec a v minulém roce již zmíněná kniha Nepříliš šťastná rodina. Ta je opět jednohubkou na jeden nebo dva dny. Pro ukrácení volné chvíle. Žádný hluboký pocit ani myšlenku ve vás ale příběh nevyvolá a za pár měsíců ani nebudete vědět, o čem kniha byla. Ale od tohoto žánru snad ani víc nečekáme.

Knihu Nepříliš šťastná rodina vydalo vydalo nakladatelství Euromedia a. s. – Kalibr v roce 2022.