Recenze: Oni nevědí, co činí

Už bylo dost oddychové literatury. Občas je třeba sáhnout po takové, která se možná nečte snadno a bez přemýšlení, zato nám může mnohé dát. A taková je i kniha, o které právě čtete.

Oni nevědí, co činí je psychologickým dramatem, které sleduje příběh hned třech postav. Neurovědce Joea, jeho syna Samuela a bývalé finské manželky Aliny. A téma knihy? Nespokojenost se současným světem. Se světem, který je ovládaný supermoderními technologiemi, teroristickými skupinami, médii podléhajícími současným trendům a marketingu. A především nespokojenost se sebou samým.

Neurovědec Joe Chayefski provádí pokusy na zvířatech, které současná mladá populace razantně odmítá. Jednoho dne se mu ale obrátí život vzhůru nohama a rodinu, kterou v mládí zanechal ve Finsku, se mu opět vrací do života. Ale úplně jinak, než by si byl kdy pomyslel. Nyní už má svůj svět, novou ženu, dvě dcery a vytouženou kariéru významného neurovědce. Vše ale ztrácí v okamžiku, kdy jejich starší dceru začne ovládat jedna z nejnovějších technologií. Taková technologie, která za nás dokáže myslet. Ví přesně, co chceme a přesně to nám dá. Ne, není to sci-fi, je to společenský, lépe řečeno psychologický román, který se odehrává v blízké budoucnosti.

Jak jsem psala na začátku, kniha se nečte tak lehce, jak jsem čekala. Ale to zřejmě ani nebylo spisovatelovým cílem. Ten sahá mnohem výš. Prostřednictvím své knihy podává Jussi Valtonen čtenářům důležitou zprávu. Je třeba se pozorně dívat. Rozhlížet se kolem sebe a nevěřit všemu, co se kolem nás děje, píše a říká. Prostřednictvím psychologicky velmi komplikovaných postav zjišťujeme, jak nás mohou digitální technologie zničit. A jak složitá je problematika farmaceutického průmyslu.

Na čtyři sta osmdesáti šesti stranách je skutečně téměř vše, co o současném světě potřebujeme, ale zároveň nechceme vědět. Ne náhodou byla kniha Oni nevědí, co činí oceněna prestižní cenou Finlandia (2014). Ve Finsku se prodalo přes sto deset tisíc výtisků, a to i přesto, že autor vykresluje Finsko i samotné Finy v ne příliš lichotivém světle.

Pokud máte potřebu letní oddychovou četbu vyměnit za něco hodnotnějšího, významnějšího, nebo se chcete jen dočíst o tom, jací jsou Finové a co všechno dokážou moderní technologie, sáhněte právě po téhle knize. Po jejím přečtení vám nebude nejlépe. Nejspíš ve vás zanechá znatelné stopy. Donutí vás přemýšlet. Možná vás dožene k tomu, že aspoň na pár minut denně zavřete telefon do šuplíku nebo ho úplně vypnete. Ne, to se nejspíš nestane, ale něco s vámi kniha rozhodně udělá.