Recenze: Stehy

Milostný trojúhelník nikdy nevěstí nic dobrého. A nikdy z něj také nemůže vzejít nic kloudného. Své o tom ví i Lucie a Anna, které se zamilují do stejného muže. Kniha Stehy ovšem není o filozofování, ale o skutečných prožitcích dvou zhrzených žen.

Nikdo není ten dobrý ani špatný

Lucie je úspěšná návrhářka. Anna je mladá studentka filozofické fakulty. A pak je tu Hynek, Lucčin manžel a Annin milenec. Pro oba je středobodem jejich žití, ačkoliv pro každou jinak. Ani jedna z postav není vyloženě kladná. Jen těžko si proto mezi trojicí hlavních postav najdete některou, jíž budete fandit. Každá postava má svou minulost, každá je nějaká. Někdy lepší, jindy horší.

Ovšem vyprávění Sáry Zeithammerové je vždycky grandiózní. Žádná omáčka, řeči kolem nebo rádoby filozofické přemítání o tom, co by kdyby nebo „co jsem asi udělala špatně“. Lucie i Anna mají v knize svůj vlastní prostor, ve vyprávění se ženy střídají. Lucie ví, kdo Anna je. Ví to i v momentě, kdy vstoupí do jejího malého butiku. Každá popisuje svůj příběh po svém. Odkrývají svá tajemství, staré i čerstvé rány. Jde o vskutku poutavé vyprávění, ale rozhodně vás nenavede k tomu, co si o tomto trojúhelníku máte myslet. Je jen na vás, koho odsoudíte a koho pochopíte. Otázkou ovšem zůstává, jestli se v tomto případě dá vůbec soudit.

Seriál Pět let překvapil a nadchnul

Autorka knihy Sára Zeithammerová (1997) je hlavně scenáristka, která má za sebou seriál TBH vyprávějící o nezdařeném střeleckém útoku na brněnské střední škole, nebo seriál Pět let, který sleduje osud dvou hrdinů – znásilněné ženy a muže, kterého ze znásilnění obviní. Ale jak je u autorky zvykem, i tentokrát je na vás, na čí stranu se přikloníte. Ona sama vám rozhřešení nedá.

Kniha Stehy vyšla v nakladatelství Euromedia Group – edice Listen v roce 2022.