RECENZE: Sto růží v bidetu

Divadelní režisérka je dnes stejně běžné povolání jako policistka nebo profesionální boxerka. Nikdo se nad tím nepozastaví, ale dříve, přesněji v šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých letech to bylo stejně podivuhodné, jako když jste v sedmdesátkách nebo osmdesátkách v metru potkali Afroameričana. Lída Engelová byla zkrátka jiná.

Její život by jistě vydal na víc než jen jednu knížku. Je nejdéle působící režisérkou v českém profesionálním divadle. Režírovala přes sto dvacet divadelních inscenací a přes šedesát rozhlasových her. Hostovala v Petrohradě i v Londýně a to ještě v době, kdy výjezd za hranice byl pro většinu lidí něčím naprosto nedosažitelným. Znali ji v celé Evropě. Jako žena-režisérka byla něčím vskutku nevídaným.

Celý její život mapuje autobiografie Sto růží v bidetu. Humorně laděné vyprávění nadchne všechny příznivce divadla i filmu i ty, kteří jen rádi čtou o zajímavých osudech. Z knihy se dozvíme nejen o jejích hereckých začátcích, o době, kdy pracovala jako asistentka režie, ale také jak probíhají divadelní zkoušky, jaké to bylo vyjet za komunismu do zahraničí, o tom, co se dělo v československých divadlech po srpnu 1968, kdy nás začala `vysvobozovat` vojska Varšavské smlouvy a v neposlední řadě také díky Engelové nahlédneme do životů významných československých a českých herců.

Stávkový výbor se scházel třikrát denně, zkoušky Zločinu a trestu jsme přizpůsobovali dění mimo divadla. K dispozici jsme až po dlouhém vyjednávání měli rozmnožovací stroj obchodního oddělení SDO (Státní divadlo Ostrava, pozn. red.). Byl na kliku.

24. listopadu jsme se konečně dobyli prvního mediálního vystoupení v ostravském rozhlase. Konečně jsem mohla přečíst prohlášení PROČ NEHRAJEME a s pomocí údajů Českého statistického úřadu zveřejnit i pravdu o našich gážích: průměrný plat v Severomoravském kraji – včetně výdělků v Jednotných zemědělských družstvech (JZD) byl v té době 3028 Kčs, bez výdělků v JZD 3226 Kčs, průměrný plat v divadle (bez odměn) činil 2904 Kčs.

(úryvky z knihy Sto růží v bidetu, 2017)

Autobiografická kniha Lídy Engelové není jen svědectvím o temné době československé historie, ale především o životě za oponou. Protože je psána lehkým jazykem a faktická vyprávění autorka prokládá humornými vzpomínkami a vtipnými citacemi velkých herců a hereček, přečtete knihu jedním dechem. Díky ní totiž můžete získat mnohem větší povědomí o tom, jak se žilo v tehdejším Československu. A také vyvrací mýtus, který tvrdí, že herci mají ve své podstatě jednoduchou práci, za kterou berou spoustu peněz. Je to povolání jako každé jiné a mnohdy víc psychicky i fyzicky vyčerpávající než kterékoliv jiné zaměstnání založené na manuální nebo i duševní práci.

Považuji za důležité zdůraznit, že Engelová stále žije a je pořád práceschopná. Podílí se na inscenacích v pražských divadlech Viola a Kalich, ale i na mnohých zájezdových představeních po celé České republice.