Recenze: Mimochodem

Poté, co jsem zhlédla seriál na HBO GO Allen vs. Farrow (2021), měla jsem chuť si vyslechnout i druhou stranu. Zatímco seriál je výhradně zaměřen na herečku Miu Farrow a její líčení života s režisérem Woodym Allenem, kniha Mimochodem je čistě počinem Allenovým.

Každá mince má dvě strany

Mia Farrow před dvaceti devíty lety Woodyho Allena nařkla, že zneužíval její adoptivní dceru Dylan a zároveň že sexuálně zneužil další její adoptivní dceru Soon-Ji, kterou si později režisér vzal za manželku. Po zhlédnutí seriálu nejspíš nabydete dojmu, že Woody Allen je pořádný prevít a pedofil. Jenže každá mince má dvě strany.

Tou druhou stranou je kniha Mimochodem, kterou si zamilujete od prvního řádku. Woody Allen je vtipný, sarkastický, přímý, a i když on sám tvrdí, že inteligentní rozhodně není, že to dělají jen ty brýle, které nosí, ve skutečnosti mu inteligence do vínku dána byla a to v hojném množství. Mimochodem je velmi zábavné čtení, skrze které proniknete do světa showbyznysu, filmů a komiků, herců a hereček, producentů, spisovatelů a básníků. Poznáte svět, v němž každý má svou temnou tvář. Showbyznys už takový zkrátka je.

Amerika se k němu obrátila zády

Mimochodem je kniha Allenových memoárů, v němž vzpomíná na své dětství, útlé mládí i na období dospělosti. Ve druhé polovině knihy ovšem jeho vyprávění o tom, jak chtěl být komikem, pak spisovatelem a nakonec režisérem a jak poznal spoustu krásných, chytrých a šikovných lidí i budižkničemů, vystřídá povídání o jeho nejhorším životním období. O obvinění ze sexuálního obtěžování, jež vznesla Mia Farrow, jeho dlouholetá družka, která byla spíš jeho kamarádkou než skutečnou partnerkou. Cílem sexuálních útoků měla být její adoptivní dcera Dylan, které v té době bylo pouhých sedm let. Woodymu Allenovi ale nikdy vina prokázána nebyla, přesto se k němu Amerika obrátila zády a jeho filmy nesmí ve Spojených státech amerických vysílat žádná streamovací platforma.

Román nebo memoáry?

Nic není jen černé nebo bílé, to asi víme všichni. Seriál vysílaný na HBO GO je silně zaujatý proti Allenovi a kniha je zase silně zaujatá proti Mie Farrow. Kde je tedy pravda? To se asi nedozvíme, zato z této knihy načerpáte spousty námětů ke čtení i ke zhlédnutí, ať filmů nebo divadelních představení. Život Woodyho Allena je nesmírně zajímavý, vzrušující, skandální i emotivní. Ačkoliv by se mnou nejspíš sám věhlasný režisér nesouhlasil. Jakožto člověk, který nevyhledává večírky a největším dobrodružstvím je pro něj cesta do kina nebo do divadla, se straní všech hodnotících soudů týkajících se jeho života nebo tvorby.

Při čtení Allenových memoárů mi skoro přišlo, že čtu skutečně napínavý román. Nejsou to žádná suchá životopisná fakta a nudné historky, ale příběh plný dějových zvratů, zábavných vsuvek a dramatických scén. Woody Allen je na plátně i na papíře přesně takový, jakého jsem si ho kdysi vysnila. Z profesní stránky je jedním z nejlepších a nejsarkastičtějších tvůrců současnosti. A z té osobní? To už si rozhodněte sami, nikdy ale nikoho nesuďme, pokud neznáme všechna fakta. Jeho kniha vám některá poskytne, ale do jaké míry jsou pravdivá? A do jaké míry je pravdivý seriál? To už nechám na každém z vás.

Knihu Mimochodem vydalo nakladatelství Argo v roce 2021.