Reklama: Ogilvy o reklamě v digitálním věku

Nemusíte prodávat žádný produkt ani službu, aby vás něco donutilo k tomu, si tuhle knihu přečíst. Reklama se totiž týká každého z nás. Setkáváme se s ní v průběhu celého dne. Neustále. Kromě spánku. Ale vytvořit reklamu, která nás skutečně zaujme, je umění. A nikdy není na škodu nakouknout pod pokličku toho, proč někdy nedokážeme být proti reklamě imunní.

David Ogilvy zemřel 21. července 1999, tudíž příští léto uplyne od jeho smrti dvacet let. Společnost Ogilvy & Mather, kterou založil, ale žije dál. Ne nadarmo se Ogilvymu přezdívá `otec reklamy`. To, co dokázal se svou společností, nedokázal nikdo před ním a jen málokterá reklamní agentura po něm. Zásady, kterými se po celý život řídil, jsou platné dodnes, a ještě dlouhá léta platné budou, nehledě na technologie, které máme nebo budeme mít.

Ogilvy kdysi napsal knihu O reklamě. Je to bible všech marketérů a firem, které se snaží svůj produkt nebo službu dostat mezi lidi. Píše se v ní totiž, jak vytvořit reklamu, která by potenciální zákazníky zaujala. Nejlépe tak, aby ji šířili dál. Jenže Ogilvy už není mezi živými a bylo třeba knihu trochu aktualizovat. Proto přišel Miles Young, nevýkonný předseda představenstva Ogilvy & Mather a knihu znovu přivedl k životu. Oprášil Ogilvyho poznatky a přidal ty své. Kniha O reklamě v digitálním věku má ovšem mnohem širší potenciál než oslovit ty, kteří se reklamě věnují. Nike, Coca-Cola, Dove, Old Spice, Philips jsou značky, které známe snad všichni. Co ale ví jenom málokdo, je to, proč produkují (respektive reklamní společnosti, které je zastupují) reklamy v takové podobě, v jaké je vidíme. Které jsou ty špatné, a které dobré? Proč se například společnost Philips, která se věnuje výrobě elektroniky, stará o pacienty s dýchacími potížemi? Proč měla firma Cadbury produkující mléčné výrobky takový úspěch s reklamou, v níž hrála hlavní roli gorila? To jsou otázky, které by vás mohly a měly zajímat. Pokud tedy nechcete být jen pasivními příjemci reklamy.

Všechno je o emocích. Ty rozhodují o vašem úspěchu a neúspěchu. A hranice mezi nimi je přitom tak tenká. Buď vás budou lidi milovat nebo zaujmou neutrální postoj (pokud reklamu postavíte špatně) anebo, a to v tom nejhorším případě, si ani nevšimnou, že existujete. Což se bohužel (bohudík?) stává většině firmám i jedincům, kteří se snaží svůj produkt zviditelnit. Vytvořit reklamu, která potenciální zákazníky emočně zasáhne, a ještě je dokáže přesvědčit o tom, že právě váš produkt a službu potřebují, že se bez ní neobejdou, nebo že je pro ně něčím hodnotná, je skutečné umění.

Kniha se nečte jednoduše. Také to není žádná lehká beletrie, je to učebnice víc než cokoliv jiného. Je plná názorných grafů, tabulek i obrázků. O reklamě v digitálním věku nepřečtete na jeden zátah. To ani nejde. Je v ní tolik informací, které přeci potřebujete vstřebat. K některým se možná budete vracet. Ale až ji přečtete, budete chytřejší. Alespoň co se reklamy týče. Budete na reklamu nahlížet jinak. Ne jako klasický konzument. Začnete přemýšlet. A možná vás díky tomu i spoustu reklam (mnohem víc než doteď) nechá chladnými.

Pokud tedy máte aktuálně dost beletrie a chcete se trochu vzdělat, ale stále tápete, kde a s čím začít, začtěte se do knihy Ogilvy o reklamě v digitálním věku. A vy, co reklamu studujete nebo v ní dokonce pracujete (Vy jste tuhle knihu vážně ještě nečetli?), ji berte jako povinnou četbu. Určitě v ní naleznete spoustu informací, o kterých jste dosud neměli ani tušení.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

FOLLOW @ INSTAGRAM