Recenze: Rozhovory přes rozbouřené doby

Žijeme v podivné době. Nic není zřejmě tak, jak jsme si po listopadu 1989 vysnili a představovali. Česko se rozdělilo na dva tábory. Na ty, kdo volí Babiše a Zemana, a na ty druhé, pro které Václav Havel není sprosté slovo.

Víme, že za počátek všech problémů můžeme považovat sametovou revoluci, ale také rozdílné chápání demokracie a jejích zásad. Tato kniha nám pomůže mnohé pochopit, ale ještě urputněji v nás začne vyvolávat touhu ptát se a hledat odpovědi.

Kniha je vodítkem, jak chápat dnešní svět

Dvanáct rozhovorů s předními politology, literáty, umělci, profesory, aktivisty, historiky, komentátory a právníky přináší pohled nejen na současnou českou společnost, ale například i na tu slovenskou či americkou. Všechny zpovídané spojuje to, že stáli u zrodu demokratizace našeho státu.

Rozhovory se však netýkají jenom politiky, ale také společnosti, lidí, jejich preferencí a hodnot. Zabrousíme do genderových témat stejně jako do problémů amerického školství. Kniha Rozhovory přes rozbouřené doby nám nabízí jakési vodítko, jak chápat dnešní svět. Leccos si díky ní uvědomíme a možná i pochopíme, ale zároveň vyvstane mnoho nových otázek, na které budeme chtít znát odpověď. Dokud se totiž ptáme, hledáme odpovědi a nespoléháme jenom na to, co nám říkají v televizi, pak je svět ještě v pořádku a stále mohou vyhrát demokratické principy nad těmi ostatními. Pravda může zvítězit nad lží a poctivost nad nečestností.

Kdo chce, porozumí, leccos se dozví a bude dál hledat odpovědi

Co oceňuji na knize v první řadě, je, že ji můžeme číst skutečně všichni. Zpovídaní ani zpovídající si nelibují v cizích slovech, politické hantýrce ani ničemu, co občas slýcháme v médiích a čemu mnozí lidé vůbec nerozumí. Tuto knihu pochopí každý z nás. Zároveň pochopíme i to, že nemusíme mít vystudovanou vysokou školu, abychom nenaletěli všemu, co nám média, politici a některé další osobnosti v médiích předkládají. Stačí používat selský rozum a mít vůli ověřovat si informace z různých zdrojů. Jedním z nich může být i tato knížka.

Dvanáct rozhovorů o demokracii a lidech

V knize najdete rozhovory s disidenty a politiky Petrem Pithartem a Lubošem Dobrovským, novinářem a spisovatelem Alešem Palánem, ústavním právníkem Janem Kyselou, profesorem historie Igorem Lukešem, spoluzakladatelem humanitární organizace Člověk v tísni Šimonem Pánkem, politickým komentátorem Jiřím Pehe, spisovatelem Markem Sloukou, americkým historikem Timothym Snyderem, dokumentaristkou Olgou Sommerovou, přírodovědcem a knězem Markem Orko Váchou a také s bývalým poradcem prezidenta Václava Havla Michaelem Žantovským. V knize nechybí ani fotografie všech zpovídaných.

Autory rozhovorů jsou novináři Eva Bobůrková, členka redakce časopisu Vesmír a spoluautorka knih Význační čeští lékaři, Elita české medicíny, Hvězdy vědeckého nebe nebo Věda nepadá daleko od stromu, Jiří Leschtina, bývalý člen týmu Reportéři ČT, redaktor ČRo Plus a web Aktuálně.cz, Petr Placák, šéfredaktor měsíčníku Babylon a autor románu Medorek, jenž získal cenu Jiřího Ortena, a také Petr Vizina, redaktor Českého rozhlasu a Aktuálně.cz a autor knihy rozhovorů Stará garda.