Recenze: Směna

Občas se každý z nás dostane někam, kde vůbec být nechtěl. Ať v partnerském nebo profesním životě. Petra vystudovala uměleckou školu a chtěla malovat a vystavovat své obrazy v renomovaných galeriích. Místo toho pracuje jako prodavačka v supermarketu bez vidiny lepší budoucnosti.

Od obrazů ke konzervám

Za pokladnou při markování zboží nebo při doplňování zboží do regálu neustále přemýšlí nad tím, kde se to zvrtlo. Studovala, byla obklopena úspěšnými spolužáky a přáteli, chodila s klukem svých snů a najednou je to všechno pryč. Celou věčnost nebyla ani na žádné výstavě. Vzdaluje se od uměleckého světa a zapadá do té nejnudnější všední reality, v níž si sotva vydělá na nájem. Ne každý umělec se v dnešním světě dokáže prosadit.

Minulost se vrací

Není to ale jenom psychologický román, je okořeněn detektivní zápletkou a to s uměleckým charakterem. Jednoho dne navíc do supermarketu, v němž Petra pracuje, vejde kluk, se kterým dřív chodila a kterého tolik milovala. On ji ale jenom využíval. Teď možná bude všechno jinak. Chce si s ní dát po letech zase rande. Petra přijímá. Pořád je stejně pohledný, pořád je takový, jakého si ho pamatuje.

Z architektky romanopiskyní

Anna Beata Háblová napsala román, svůj první, který se pohybuje na pomezí existencialismu a individualismu, detektivky a milostného příběhu. Háblová je především architektka, urbanistka a  básnířka. Za své teoretické práce získala i ocenění Young Architect Award 2010 a Young Planning Professionals Award 2012. Nyní ji můžeme směle zařadit i mezi romanopiskyně. A doufejme, že se dočkáme dalšího románu, protože málokdo dokáže popsat život mezi regály tak, aby čtenáře neunudil nebo aby v něm nevyvolal takovou letargii, jakou mohou prožívat ti, kteří mezi zbožím tráví většinu svého pracovního dne.

Knihu Směna vydalo nakladatelství Host v roce 2022.