Recenze: Jedno obyčejný léto

Když si přečtu dobrý komiks, ráda se o něj s vámi podělím. A Jedno obyčejný léto skutečně je dobrým komiksem. Vyvolá ve vás spoustu vzpomínek, emocí i chuť se komiksům věnovat víc.

Pro duši i pro oči

Že je komiks plnohodnotnou součástí literatury a že nestojí na jejím okraji jako ještě před pár lety, tedy alespoň v Česku, je všem snad už dobře známo. Ale jestli patříte mezi ty, kdo se v komiksech ještě pořádně neorientují a chtějí poradit, jakým komiksem začít, jsem ráda, že jste narazili právě na tento článek. Komiks Jedno obyčejný léto sestřenic Tamakiových představuje potěchu pro duši i pro oči.

Mezi dětstvím a dospíváním

Komiks vypráví příběh dvou dívek, které se ocitly na pomezí dětství a dospívání. Evelyn a Windy prožívají poslední léto, kdy jsou ještě dětmi. Všechna další budou úplně jiná. Jenže zatímco Evelyn už se začíná zajímat o to, co má na sobě a o chlapce ve svém okolí, Windy do této fáze ještě pár měsíců zbývá. Pořád jsou pro ni důležité hlavně sladkosti a dětské dovádění. Evelyn s Windy sice nadále zůstávají prázdninovými kamarádkami, ale dochází k prvním střetům. Evelyn se líbí kluk z místního obchodu a Windy se jí posmívá. Evelyn se ráda dívá na horory, ale Windy se u nich pořád ještě bojí.

Když s matkou není řeč

Každý si jistě pamatuje na svůj přechod z dětství do dospělosti, kdy jsme hračky vyměnili za zájem o své spolužáky či spolužačky, kdy jsme najednou začali řešit, jak vypadáme, jak máme ostříhané vlasy a co nosíme. Už nikdy nebude nic jako dřív. Tehdy jsme pomalu, ale jistě překročili hranici dospívání a světu dospělých začali rozumět o něco víc. Evelyn to má o to těžší, že se musí účastnit střetu mezi rodiči. Matka je zamlklá a věčně napružená, Evelynin otec se s ní snaží vyjít, ale každá snaha se setká s neúspěchem. Maminka nemůže otěhotnět a dospívající dívku mrzí, že místo toho, aby se soustředila na ni, pořád truchlí kvůli tomu, že nemá druhé dítě. To však není jediný problém, který dívka během léta musí řešit.

Sestřenice, které se skvěle doplňují

Jillian Tamakiová (1980) patří mezi nejuznávanější ilustrátorky a komiksové kreslířky. Jedno obyčejný léto lze považovat za mistrný umělecký, rozumějte ilustrátorský, kousek. Její sestřenice Mariko Tamakiová (1975) je zase úspěšnou scenáristkou a spisovatelkou. V roce 2008 společně debutovaly komiksem Skim, který se odehrává v devadesátých letech v dívčí katolické škole.

Komiks doporučuji k přečtení všem, kdo máte rádi kvalitní příběhy plné emocí a dokážete ocenit nadprůměrné ilustrace. Přestože je komiks často řazen mezi young adult literaturu, rozhodně by si ho měli přečíst i dospělí. Je to krásně strávený čas vzpomínkami na vlastní minulost, a pokud s komiksy teprve začínáte, také nádherný start do sféry literatury, která má rozhodně co říct a zaslouží si pozornost.

Knihu Jedno obyčejný léto vydalo nakladatelství Paseka v roce 2020.